Musik og rytmik med børn
baseret på Lotte Kærsås pædagogiske principper
Lotte Kærsås principper
Min musikpædagogiske tilgang er baseret på Lotte Kærsås pædagogiske principper. Barnet inddrages i musikalsk samvær på en legende, anerkendende og indlevende måde. Min musik-pædagogiske opgave er at skabe nogle inspirerende rammer om børnenes naturlige musikalske udfoldelse og spontanitet.
Musikalsk samvær udvikler både musikalske, sociale og motoriske aspekter. Det handler om at fange børnene der, hvor de er, inddrage dem i legene, sørge for det er så sjovt, at de ikke kan lade være med at blive grebet af det.
Sjovt, nærværende og underholdende musikalsk samvær.
Jeg besøger børnehaver, vuggestuer, dagplejer, legestuer og biblioteker. Men også mødregrupper, børnefødselsdage eller andre festlige lejligheder – evt. som et festligt indslag til børnene til familiefesten.
I vuggestuenalderen har jeg især fokus på nærvær, stemningsmagi, fængende lyde/bevægelser/rytmer og sjove ting at se på og røre ved.
I børnehavenalderen inddrages børnenes idéer i højere grad, jeg bruger musikalske fortællinger og evt. afslappende mindfulnessøvelser.
Musik til børnefødselsdage
Musik til børnefødselsdage kan vare fra 15-50 minutter efter ønske. Udover at der naturligvis bliver sunget og spillet fødselsdagssange for fødselaren, finder vi på mange andre sjove lege og overraskelser undervejs. Det kan være, der er brug for at sætte lidt gang i festen, men det kan også være at behovet for fordybelse i en musikalsk fortælling eller en fredfyldt afslapning til musik er mere på sin plads. Jeg har mange års erfaring i at skabe den rette musikalske stemning og en god fornemmelse for børnene.
Min baggrund med rytmik for børn
Jeg har erfaring med rytmik fra en del musikskoler, bl.a. Rytmisk Center i København, Den Rytmiske Dag- og Aftenskole i Aalborg og en del år i musikskole på Falster samt fra Hørsholm Bibliotek og biblioteket på Rentermestervej.
Tilbuddet er særdeles efterspurgt. Ulla formår at arbejde enkelt og alligevel intenst og medrivende, så alle børn i gruppen, også de allermest forsigtige, bliver interesserede og vil deltage.